İlkokul için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Detaylı Rehber

İlkokul için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Detaylı Rehber

İlkokul için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Detaylı Rehber

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, Türkiye’nin köklü medeniyet mirasını geleceğin eğitim vizyonuyla buluşturan, okul öncesi ve ilkokul düzeyinden başlayarak erdemli, yetkin ve milli değerlere sahip bireyler yetiştirmeyi hedefleyen kapsamlı bir eğitim reformudur. Bu model, ilkokul öğrencilerinin akademik, sosyal, duygusal ve ahlaki gelişimlerini desteklemek amacıyla tasarlanmış olup, “Erdem Değer Eylem Çerçevesi” ve “Beceri Çerçevesi” gibi yenilikçi yaklaşımlarıyla dikkat çekmektedir.

İlkokul seviyesinde eğitim, öğrencilerin gelecekteki başarılarını şekillendiren bir temel oluşturur. Bu nedenle, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, farklılaştırılmış öğrenme yöntemleri, okuryazarlık becerilerinin güçlendirilmesi ve milli-manevi değerlerin yaşatılması gibi önemli unsurları ön planda tutmaktadır. Model, her çocuğun bireysel farklılıklarına ve öğrenme hızına uygun olarak yapılandırılmış, bilim ve teknoloji entegrasyonuyla çağın gereksinimlerini karşılayan bir yaklaşımı benimsemiştir.

Bu rehberde, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ilkokul uygulamalarını ve sunduğu yenilikleri detaylı bir şekilde inceleyeceğiz. Öğretim programlarında yapılan düzenlemelerden, değerler eğitiminin etkinleştirilmesine, dijital platformların kullanımından beceri temelli eğitim yöntemlerine kadar tüm unsurları keşfedeceğiz.

 

20.02.2025 35

 

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, köklü medeniyet mirasına sahip Türkiye’nin geleceğine eğitimle yön vermesini amaçlayan kapsamlı bir eğitim modelidir. Model, erdemli ve yetkin bireyler yetiştirmeyi hedeflerken, öğrenci profilini 10 temel özellik ile tanımlar, “Erdem Değer Eylem Çerçevesi” ve “Beceri Çerçevesi”ni kullanarak bütüncül bir yaklaşım benimser. Farklılaştırılmış öğrenme, okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi ve program dışı etkinliklere önem verilir. Model, milli ve manevi değerleri ön planda tutarken, adil, müreffeh ve yaşanabilir bir toplum için bireylerin gelişimine odaklanır.

  • Milli Şahsiyet: Model, milli bir şahsiyet inşa etmeyi ve medeniyete uyum sağlayan değil, etkin olarak katkıda bulunan nesiller yetiştirmeyi hedefler.
  • Bütüncül Yaklaşım: Öğrencinin kalp, zihin, ruh ve beden bütünlüğünü esas alarak, 10 temel erdemli özellikten oluşan bir öğrenci profili tanımlar.
  • Beceri Çerçevesi: Kavramsal beceriler, alan becerileri, sosyal-duygusal öğrenme becerileri ve okuryazarlık becerileri gibi çeşitli becerilerin geliştirilmesine odaklanır.
  • Erdem Değer Eylem Çerçevesi: Saygı, sorumluluk ve adalet gibi temel değerleri eylemlerle bütünleştirerek, erdemli bireyler ve toplumsal uyumu hedefler.
  • Farklılaştırılmış Öğrenme: Öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate alarak, her öğrenciye adil ve eşit eğitim fırsatı sunmayı amaçlayan farklılaştırılmış öğrenme yöntemlerini benimser.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İlkokul Türkçe Dersi

2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İlkokul Türkçe Öğretim Programı tanıtımı, mevcut programla karşılaştırmalı olarak sunulmuştur. Taslak program, ilkokuma-yazma öğretiminde ses gruplarının yeniden düzenlenmesi, öğretim sürelerinin belirlenmesi, yazma alanının değiştirilmesi, temaların sayısının ve adlarının güncellenmesi, metin işleniş modelinin oluşturulması, dijital ortamların entegre edilmesi ve beceri-değer bütünlüğüne vurgu yapması gibi önemli değişiklikler içermektedir.

  • Ses Grupları Revizyonu: İlkokuma-yazma öğretiminde ses gruplarının yeniden düzenlenmesi ve her grup için süre tahsisiyle daha etkili bir öğrenme süreci hedefleniyor.
  • Yazma Alanı ve Harf Yazımı Değişikliği: Yazma alanının boyut ve çizgi sayısında yapılan değişikliklerle, daha ergonomik ve estetik bir yazım pratiği sağlanıyor. Harf yazım hamle sayılarında da sadeleştirmeler yapılmıştır.
  • Tema ve Metin İşlenişi: Seçmeli temaların kaldırılması, temaların yaş ve gelişim düzeyine uygun hale getirilmesi, metin işlenişine ilişkin açık ve sistematik bir modelin oluşturulması ile daha etkili bir öğretim planlaması sağlanıyor.
  • Dijital Ortamların Entegrasyonu: Çağın gereklerine uygun olarak, çevrimiçi okuma-yazma etkinlikleri programa entegre ediliyor.
  • Beceri-Değer Bütünlüğü: Dil becerilerinin kazanım süreciyle değerler eğitiminin bütünleştirilmesi hedefleniyor.

İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı için tıklayın.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İlkokul Matematik Dersi

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde yeni hazırlanan İlkokul Matematik Öğretim Programı, öğrencilerin matematiksel muhakeme gücünü ve düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlıyor. Program, öğrenme çıktıları, eğitim felsefesi, öğrenci profili, erdem değerler, eylem modeli ve beceriler çerçevesi olmak üzere DT bileşenlerinden oluşuyor. Öğretim programı, içeriğin sadeleştirilmesi ve öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun olarak yapılandırılmasıyla daha etkili ve anlaşılır bir öğrenme süreci hedefliyor. Ayrıca, somutlaştırılmış öğrenme, bilim ve teknoloji entegrasyonu ve ardışık/sarmallık prensiplerini içeriyor.

  • 111 öğrenme çıktısı: Yeni program, toplam 111 öğrenme çıktısıyla öğrencilerin matematiksel becerilerini kapsamlı bir şekilde geliştirmeyi hedefliyor.
  • İşlem ilişkisi: Toplama-çıkarma ve çarpma-bölme işlemleri ilişkisel olarak ele alınarak, öğrencilerin işlemsel anlayışlarının güçlendirilmesi amaçlanıyor.
  • Gelişimsel süreç: Öğrenme çıktıları, ilkokul öğrencilerinin geometrik düşünce düzeyleri ve sayı kavram gelişimleri dikkate alınarak yapılandırılmış.
  • İçerik sadeleştirmesi ve aktarımlar: Bazı konular (kesirler, zaman ölçme vb.) öğrencilerin öğrenme güçlüklerini azaltmak amacıyla sınıflar arasında yeniden düzenlenmiş.
  • Algoritmik düşünme: 1. sınıftan itibaren şipşak sayma ve 3. sınıftan itibaren algoritmik düşünme etkinlikleriyle, problem çözme becerilerinin geliştirilmesi hedefleniyor.

İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı için tıklayın.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İlkokul Hayat Bilgisi Dersi

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen yeni Hayat Bilgisi dersi öğretim programı, hızla değişen dünyaya uyum sağlamak ve milli, manevi değerlere sahip bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Program, bütüncül bir yaklaşımla, sadeleştirilmiş öğrenme çıktıları, STEAM yaklaşımıyla entegre bilim, teknoloji ve sanat konuları, kapsayıcı eğitim anlayışı ve sürece dayalı ölçme değerlendirme gibi özelliklere sahiptir. Öğrencilerin kendilerini, çevrelerini ve ülkesini tanımalarını, sağlıklı yaşam becerilerini geliştirmelerini ve sosyal-duygusal öğrenmelerini desteklemeyi hedeflemektedir.

  • Bütüncül Yaklaşım: Hayat Bilgisi dersi, öğrencilerin kişisel gelişimlerini, sosyal becerilerini ve milli bilincini destekleyecek şekilde bütüncül bir yaklaşımla ele alınmıştır.
  • Sınırlı İçerik: Öğrenme çıktılarında %57 oranında sadeleştirme yapılarak öğrencilerin daha etkili öğrenmelerini sağlamak hedeflenmiştir.
  • STEAM Entegrasyonu: Bilim, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik (STEAM) yaklaşımıyla öğrencilerin yaratıcılık ve araştırma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır.
  • Kapsayıcı Eğitim: Her öğrencinin farklı öğrenme stillerine uygun farklılaştırılmış öğretim yaklaşımları sunulmuştur.
  • Sürece Dayalı Değerlendirme: Öğrencilerin gelişimini izlemek ve eksiklikleri gidermek için sürece dayalı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılacaktır.

İlkokul Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı için tıklayın.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında köklü bir değişikliğe gidilmiştir. Öğrencilerin ihtiyaç duyduğu bilgi ve beceriler bütünleştirilerek öğrenme çıktısı oluşturulmuş, ders yükü azaltılmış, konu içeriği sadeleştirilmiştir. Milli bilinç ve vatan sevgisini geliştirmeye yönelik milli konulara daha fazla yer verilmiş, dijital vatandaşlık gibi yeni konular eklenmiştir. Program, günlük yaşamla bağlantılı deneyimsel öğrenmeye ve süreç değerlendirme tekniklerine odaklanmaktadır. Amaç, araştıran, sorgulayan, üreten ve milli değerlerini koruyup geliştiren bireyler yetiştirmektir.

  • Milli Bilinç ve Vatan Sevgisi: Programda Türk toplumunun milli meselelerdeki tutumu, kültürel işbirlikleri ve ülkemizin küresel rolü gibi konulara daha fazla yer verilmiştir.
  • Ders Yükü Azaltımı ve Sadeleştirme: Konu içeriği neredeyse yarı yarıya sadeleştirilerek öğrencilerin ders yükü azaltılmış ve yatay-dikey bütünlük sağlanmıştır.
  • Beceri Örgüsü Temelli Yaklaşım: Bilişsel, kavramsal, sosyal-duygusal öğrenme ve okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesine odaklanan bir yaklaşım benimsenmiştir.
  • Günlük Yaşamla Bağlantı: Programda yer alan konular günlük yaşamla ilişkilendirilmiş ve öğrencilerin becerileri gerçek yaşamda deneyimleyerek edinmeleri amaçlanmıştır.
  • Süreç Değerlendirme: Öğrencinin tüm öğrenim yaşamını farklı boyutlarıyla değerlendirmek için süreç değerlendirme teknikleri ön plana çıkarılmıştır.

İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı için tıklayın.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4-8. Sınıflar Öğretim Programı’nın yapısı, üniteleri, konuları ve öğrenme çıktıları hakkında bilgi verilen bir sunumun dökümü. 4. sınıftan 8. sınıfa kadar her sınıf düzeyindeki ünitelerin içeriği ve alt başlıkları detaylı olarak açıklanmış, ayrıca 5. sınıf Kur’an-ı Kerim ünitesi üzerinden öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri örneklendirilmiştir. Programın kazanım merkezli değil, beceri temelli bir yapıya sahip olduğu vurgulanmıştır.

İlkokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı için tıklayın.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Öğretim Programı, okul öncesi çocukların beceri temelli, bütüncül bir yaklaşımla ilkokula hazırlanmasını amaçlayan, 7 alan becerisini (Türkçe, Matematik, Fen ve Sosyal, Müzik, Sanat, Hareket ve Sağlık) kapsayan bir programdır. Program, Maarif Modeli beceriler çerçevesine uygun olarak tasarlanmış, her çocuğun bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurarak zenginleştirme ve destekleme boyutlarına önem vermekte ve aile-toplum katılımını teşvik etmektedir. Erdem Değer Eylem Modeli’nin de entegre edildiği program, huzurlu bir aile ve topluma ulaşmayı hedeflemektedir.

  • Beceriler Çerçevesi: Program, 7 alan becerisini kapsayarak çocukların çok yönlü gelişimini destekler.
  • Bireyselleştirilmiş Öğretim: Her çocuğun bireysel farklılıkları göz önünde bulundurularak zenginleştirme ve destekleme olanakları sunulur.
  • Aile ve Toplum Katılımı: Aile ve toplumun eğitim sürecinde aktif rol alması teşvik edilir.
  • Erdem Değer Eylem Modeli: Değerler eğitimi, huzurlu bir toplum hedefiyle programın ayrılmaz bir parçasıdır.
  • İlkokula Hazırlık: Okul öncesi dönemden başlayarak 12 yıllık eğitim sürecine entegre bir yaklaşımla ilkokula hazırlanmayı hedefler.

Okul Öncesi Öğretim Programı için tıklayın.

Bu rehberde, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin ilkokul eğitimine getirdiği yenilikleri ve değer odaklı yaklaşımlarını ele aldık. Türkçe, Matematik, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi gibi dersler ile Okul Öncesi kademesinde yapılan değişiklikler ve geliştirmeler, geleceğin bireylerini hem akademik hem de ahlaki yönden donanımlı şekilde yetiştirme amacını taşımaktadır.

Modelin sunduğu “Erdem Değer Eylem Çerçevesi” ve “Beceri Çerçevesi” ile ders içeriklerinde sadeleştirme, tematik düzenlemeler, farklılaştırılmış öğrenme yaklaşımları ve dijital araçların entegrasyonu gibi yenilikçi adımlar, öğrencilerin kişisel, sosyal ve zihinsel gelişimlerini destekleyecek şekilde planlanmıştır.

Kaynak: https://tymm.meb.gov.tr/